Τρίτη, 30 Μαρτίου 2010

- Χριστός Ανέστη!


Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος μας αναφέρει:
Τα χαράματα της Κυριακής, πήγε η Παναγία και η Μαρία η Μαγδαληνή στον τάφο του Ιησού. Τότε έγινε μεγάλος σεισμός και ένας Άγγελος αφού κύλισε την πέτρα που έφραζε το μνήμα, κάθισε πάνω της. Οι στρατιώτες που φρουρούσαν τον τάφο, παρέλυσαν από τον φόβο τους. Απευθυνόμενος προς την Παναγία και την Μαρία τη Μαγδαληνή ο Άγγελος, τους είπε να μην φοβόνται και ότι ο Ιησούς που ψάχνουν έχει αναστηθεί. Τους έδωσε παραγγελία δε, να πάνε να ειδοποιήσουν τους μαθητές Του, για το γεγονός της Ανάστασης και να τους πουν να πάνε στην Γαλιλαία όπου και θα τους εμφανιστεί ο Ιησούς. Αυτό και έκαναν. Στον δρόμο, πηγαίνοντας προς τους μαθητές, εμφανίστηκε μπροστά τους ο Χριστός. Εκείνες τον προσκύνησαν και παρακινούμενες και από τον ίδιο έτρεξαν να αναγγείλουν το χαρμόσυνο γεγονός στους μαθητές Του. Εντωμεταξύ, οι Αρχιερείς ειδοποιήθηκαν από στρατιώτες ότι ο Ιησούς όντως αναστήθηκε. Κι εκείνοι αντί να σκεφτούν ποιόν οδήγησαν στην σταύρωση, έκαναν κάτι πιο απλό. Δωροδόκησαν τους στρατιώτες ώστε να λένε ότι το σώμα του Χριστού κλάπηκε την νύχτα από τους μαθητές Του, και δεν αναστήθηκε. Οι μαθητές πήγαν όντως στην Γαλιλαία και εκεί εμφανίστηκε μπροστά τους ο Χριστός. Τους ευλόγησε και τους είπε να ταξιδέψουν και να διδάξουν όσα αυτός τους δίδαξε. Επίσης τους έδωσε την εντολή, όποιον πιστεύει σε Αυτόν, να τον βαπτίζουν στο όνομα του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Έτσι έκαναν οι μαθητές του, και έφτασε ο λόγος του Θεού μέχρι τις μέρες μας.
Ανάσταση του Ιησού ΧριστούΗ γιορτή του Πάσχα είναι κινητή. Δεν γιορτάζεται, δηλαδή, κάθε χρόνο την ίδια ημερομηνία. Το πότε θα γιορτάζουμε το Πάσχα, καθορίστηκε από την 1η Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας το 325μ.Χ. Εκεί ορίστηκε ότι Κυριακή του Πάσχα θα είναι η πρώτη Κυριακή που ακολουθεί την πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία (21 Μαρτίου). Ένα τύχει και η πανσέληνος είναι ημέρα Κυριακή, τότε Πάσχα θα έχουμε την επόμενη Κυριακή. Εξ αυτού του ορισμού πηγάζει το συμπέρασμα ότι το Πάσχα «πέφτει» πάντα ανάμεσα στις 4 Απριλίου και στις 8 Μαΐου.
Σχετικά με την προέλευση της λέξης Πάσχα, υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη λέει ότι προέρχεται από την εβραϊκή λέξη «Pasah» που σημαίνει διάβαση. Στο Εβραϊκό Πάσχα άλλωστε αυτό εορτάζεται. Η απελευθέρωση των Εβραίων από τους Αιγυπτίους και η διάβαση της Ερυθράς Θάλασσας. Η δεύτερη εκδοχή, θέλει την λέξη Πάσχα να προέρχεται από το ελληνικό ρήμα Πάσχειν, προς τιμή των Παθών του Ιησού Χριστού.
Το Πάσχα ή αλλιώς η Λαμπρή γιορτάζεται σε όλες τις γωνιές της Ελλάδας με σούβλισμα αρνιών, τσούγκρισμα κόκκινων αυγών, τραγούδια και χορούς. Όλη η επόμενη του Πάσχα εβδομάδα, είναι γιορτινή και γι' αυτό τον λόγο η Εκκλησία μας έχει αποφασίσει να μην νηστεύουμε την Τετάρτη και την Παρασκευή εκείνης της εβδομάδας. Οι πιστοί συνηθίζουν για σαράντα ημέρες μετά το Πάσχα, όταν συναντιόνται να μην χαιρετιούνται ως συνήθως αλλά να λένε τα εξής λόγια:
- Χριστός Ανέστη!
- Αληθώς Ανέστη!
Επίσης έχει καθιερωθεί από την Εκκλησία μας, για σαράντα ημέρες μετά το Πάσχα να λέγεται η Αναστάσιμη Προσευχή.

Δευτέρα, 29 Μαρτίου 2010

"Χριστέ μου τα πάθη Σου!"


Έτσι ονομάζονται κυρίως τα, κατά τα Ιερά Ευαγγέλια των Χριστιανών, πάθη που υπέστη ο Ιησούς Χριστός για την σωτηρία του ανθρώπινου γένους τις τελευταίες ημέρες της ενανθρώπισής Του μέχρι του θανάτου Του.

Η ανάμνηση των Παθών αυτών, που λέγονται στην εκκλησιαστική γλώσσα και "Πάθη του Σωτήρος" ή "Σεπτά" ή "Άχραντα Πάθη" γίνεται κατ΄ έτος με την τέλεση ειδικών ακολουθιών και τελετών διάρκειας μιας εβδομάδας που καθιερώθηκε να λέγεται Μεγάλη Εβδομάδα.

Η Μεγάλη Εβδομάδα της οποίας κάθε ημέρα λαμβάνει πρό του ονόματος το πρόθεμα Μεγάλη, αρχίζει από την Μεγάλη Δευτέρα, που κατά τον υμνογράφο "λαμπροφορεί των παθών του Κυρίου τας απαρχάς" και λήγει το μεσονύκτιο του Μεγάλου Σαββάτου όπου και αρχίζει η ακολουθία της Αναστάσεως ή κοινώς λεγόμενης "Λαμπρής" επειδή η Κυριακή που ξημερώνει λέγεται "Κυριακή της Ανάστασης" ή "Κυριακή της Λαμπρής" ή και απλά "Λαμπρή" ή "Πάσχα".

Η κατ΄ εξοχήν όμως ημέρα των Αγίων Παθών είναι η Μεγάλη Παρασκευή όπου και κορυφώνεται το "Θείο δράμα" του Ιησού Χριστού.

Εκφράσεις: Από την ανάμνηση αυτή προέρχονται και οι παρακάτω εκφράσεις:

"Χριστέ μου τα πάθη Σου!", που συνηθίζεται να λέγεται σε αιφνίδιο δυσάρεστο άγγελμα.
"Τα πάθη του Ιησού!" που λέγονται σε χαρακτηρισμό μεγάλης κυρίως ταλαιπωρίας και βασάνων που υπέστει κάποιος.
Η ακολουθια των Αγιων Παθων (όρθρος της Μεγάλης Παρασκευής που τελείται συνήθως το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης) ειναι ιδιαίτερα κατανυκτικη και μεγάλη. Σ' αυτήν διαβάζονται και τα γνωστα 12 Ευαγγέλια. Το Τυπικό της ημέρας ειναι αρκετά ενδιαφέρον και σύνθετο, ενώ διασώζει και αρχαίες τυπικές πράξεις που σημερα έχουν ατονήσει ή έχουν εξαλειφθεί από τίς ακολουθίες του υπόλοιπου χρόνου, όπως μπορεί κανείς να δει και στο Τυπικό της Εκκλησίας
XTAPODOMAKARONADA.....Arxizei shmera h megalh evdomada akoma ki oi pio anapofasistoi sth nhsteia apofasizoun thn egrateia wste naapolafsoun to arnaki sth soubla kai th mageiritsa thn anastash.se tipota omws se nosthmeia den ysteroun ta nhstisima antitheta polles fores einai pio nostima ki apo eklektous mezedes!!oloi xeroume thn astakomakaronada as gnwrisoume ki as geftoume loipon kai thn xtapodomakaronada ki as arxisei h M.evdomada me agaph ki ygeia s ola ta noikokyria.....XTAPODOMAKARONADA.....YLIKA:1 xtapodi peripou 1 me 1,5 kg,1,5 kilo kremmydia kommena,2 skelides skordo,1 pothri poltopoihmenh ntomata freskia h konkase,1/2 koupa ladi,ligo lefko krasi(h ena mikro pothraki tsipouro),1 ksylaki kannelas,2-3 garyfalla,1/2kg makaronia noumero 6.EKTELESH:katharizoume kalla to xtapodi h zhtame apo ton psara na to kanei,to plenoume poly kala kai to kovoume metria kommatakia .to vazoume sthn katsarola kai prosthetoume ta kremmydia kai ta skorda.vazoume thn katsarola na vrazeise siganh fwtia wste na vgoun ola ta ygra apo ta laxanika kai to xtapodi.anakatevoume syxna molis exatmistoun ta ygra prosthetoume to ladi kai tsigarizoume gia ligo,svhnoume me krasi h tsipouro,prosthetoyme thn ntomata,thn kanela,to garufallo kai to piperi,afhnoume na vrasei mexri na malakwsei entelws to xtapodi kai na meinei mono me th saltsa tou.en tw metaxy vrazoume ta makaronia se alatismeno nero gia 10 lepta peripou,sourwnoume kai xwris na ta krywsoume ta adeiazoume sthn katsarola me to xtapodi,anakatevoume kala kai serviroume.(de vazoume alati synhthws giati exei arketo apo mono tou to xtapodi,dokimazoume omws kai prosthetoume an theloume ligo prin to telos)KALH MEGALH EVDOMADA FILOI MOU.....!!!

Κυριακή, 28 Μαρτίου 2010


TO ΠΑΣΧΑ

ΕΙΝΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ Η ΕΒΡΑΙΚΗ;



Διαβάζουμε στην Παλαιά Διαθήκη και συγκεκριμένα στην έξοδο ότι η μέρα της εξόδου του λαού Ισραήλ από την Αίγυπτο ήταν το Πάσχα του Κυρίου.

Πάσχα είναι Εβραϊκή λέξη και σημαίνει έξοδος. Ήταν μια πολύ σημαντική μέρα αυτή για τους Ισραηλίτες διότι με το ΚΡΑΤΑΙΟ ΧΕΡΙ του Θεού βγήκαν από την χώρα που τους είχε φιλοξενήσει για τετρακόσια χρόνια και που μέσα σε αυτήν δημιουργήθησαν σαν έθνος.

Στην αρχή της παρουσίας τους εκεί όταν ο Ιακώβ κατέβηκε να συναντήσει τον γιό του τον Ιωσήφ βρήκε μια φιλόξενη χώρα έτοιμη να δεχθεί όλη του την οικογένεια που αριθμούσε τότε περίπου εβδομήντα ψυχές. Εκεί ο λαός αυξήθηκε πολύ αριθμητικά και οι απόγονοι του Ιακώβ έγιναν μια σημαντική μειονότητα στην Αίγυπτο. Ήταν όμως δούλοι. Έφτιαχναν πλίνθους με υλικά που υπήρχαν άφθονα στην Αίγυπτο, ήταν λάσπη από τον Νείλο ποταμό και άχυρο από τους αγρούς.

Τα πράγματα με τον καιρό άλλαξαν και η Αίγυπτος έπαψε να είναι ένας φιλόξενος τόπος, ήλθαν δύσκολες μέρες και οι Ισραηλίτες βρέθηκαν ανυπεράσπιστοι στα χέρια των Φαραώ.

Όμως τότε ο Θεός άλλαξε τα πάντα, κίνησε τον Μωυσή από την γη Μαδιάμ που βρισκόταν, επέστρεψε στην Αίγυπτο και με ένα ξεχωριστό τρόπο έβγαλε τον λαό από εκεί.

Πριν βγει ο λαός ο Θεός του υποσχέθηκε μια γη που έρεε γάλα και μέλι. Αυτή ήταν η γη Χαναάν. Για να φθάσει όμως εκεί έπρεπε να περάσει μια έρημο και αφού θα έφθανε σε αυτή τη γη έπρεπε να πολεμήσει εναντίον των κατοίκων της περιοχής, να τους νικήσει και να ζήσει εκεί. Σε όλη την διάρκεια αυτού του ταξιδιού το πιο σημαντικό ήταν να μην χάσει την πίστη του στον αληθινό Θεό και να μην χάσει τον προορισμό του που ήταν αυτή η γη της επαγγελίας.

Πριν ξεκινήσουν για την μεγάλη έξοδο ο Θεός τους είπε να συγκεντρωθούν σε μικρές ομάδες και να θυσιάσουν όλες οι οικογένειες από ένα αρνί. Με το αίμα έπρεπε να βάψουν τους παραστάτες των θυρών των σπιτιών τους για να μην εξολοθρευτούν από τον άγγελο του Θεού που εκείνο το βράδυ θα έφερνε θανατικό στα πρωτότοκα κάθε οικογένειας που δεν θα είχε με αυτό το αίμα του αρνιού σημαδέψει την είσοδο του σπιτιού του. Μετά βγήκαν περίπου ένα εκατομμύριο λαός από την Αίγυπτο με εντολή του ίδιου του Φαραώ.

Οι Εβραίοι μετά την έξοδο αυτή κάθε χρόνο γιόρταζαν αυτή την ημέρα. Άρχισε το έθιμο αυτό από τις αρχές της δεύτερης χιλιετίας π.Χ και γιορταζόταν κάθε 15η του πρώτου μήνα του Εβραϊκού ημερολογίου.

Και φθάνουμε μέχρι τις ημέρες του Ιησού Χριστού, τις ημέρες της Καινής Διαθήκης. Διαβάζοντας σήμερα το λόγο του Θεού βλέπουμε ότι ο Κύριος παραβρέθηκε τις ημέρες του Πάσχα στα Ιεροσόλυμα αναγνωρίζοντας την σαν γιορτή και μάλιστα τον τρίτο χρόνο της διακονίας του έστειλε τους μαθητές του να ετοιμάσουν δείπνο για να συνφάγει μαζί τους.

Την νύχτα εκείνη οι μαθητές πήραν από τα χέρια του Ιησού για πρώτη φορά την Θεία Κοινωνία, τον άρτο και τον οίνο που συμβολίζει το σώμα και το αίμα του Κυρίου. Ο Ιησούς Χριστός επίσης τους είπε ότι τούτο και εννοούσε την Θεία Κοινωνία να κάνετε σε ανάμνησή μου μέχρι την ημέρα που θα έρθω να σας παραλάβω.

Μετά την σύλληψή Του, την δίκη Του, την σταύρωσή Του ήλθε επιτέλους η ανάσταση και μαζί της και η μέγιστη προϋπόθεση της σωτηρίας όλου του ανθρώπινου γένους.

Η ανάσταση του Κυρίου έλαβε χώρα την ημέρα του Πάσχα των Εβραίων.

Τι θα πούμε λοιπόν το πάσχα είναι Εβραϊκή ή Χριστιανική γιορτή;

Πιστεύω ότι συνεχίζει να είναι Εβραϊκή γιορτή. Το ότι παραβρέθηκε στην Ιερουσαλήμ φανερώνει υποταγή στον Μωσαϊκό νόμο. Ο Χριστός μας λέει ο λόγος του Θεού υποτάχθηκε στο νόμο για να μας ελευθερώσει από τον νόμο. Το ότι αναστήθηκε την ημέρα του πάσχα φανερώνει μια νέα έξοδο την έξοδο από τον θάνατο, την έξοδο από τον τάφο. Την νέα ζωή μακριά από την δουλεία της Αιγύπτου που σήμερα είναι η ζωή της αμαρτίας σε μια νέα Χαναάν που σήμερα είναι η Βασιλείας των Ουρανών. Βέβαια όλη αυτή την πορεία του χριστιανού την συνοδεύουν οι επαγγελίες του Θεού, με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος (του τρίτου προσώπου της Αγίας Τριάδος).

Σήμερα το Άγιο Πνεύμα δεν εμφανίζεται σαν στήλη πυρός πάνω από την σκηνή του μαρτυρίου όπως εμφανιζόταν μέσα στην έρημο στους Εβραίους αλλά εμφανίζεται με προσωπική επίσκεψη στον καθένα που θα δεχθεί τη σωτηρία που του προσφέρει ο Κύριος και θα νοιώσει αυτό το υπέροχο αίσθημα της κάθαρσης από τον ίδιο τον Ιησού Χριστό.

Ο προορισμός μας δεν είναι πλέον δια της οδού της ερήμου άλλα δια νέας και ζώσης οδού όπως μας αναφέρει ο Λόγος του Θεού.





*Σήμερα πολλά χριστιανικά δόγματα γιορτάζουν το Πάσχα και μάλιστα κάνουν και την αναπαράσταση των γεγονότων σε ανάμνηση

Η Μεγάλη Εβδομάδα


Τη Μεγάλη Εβδομάδα, οι πιστοί γιορτάζουν την ανάμνηση της πορείας του Κυρίου από τη θριαμβευτική Του είσοδο στα Ιεροσόλυμα ως τη Σταύρωσή Του και την Ανάσταση.

Από το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων, που στην ουσία αρχίζει η Μεγάλη Εβδομάδα, και κάθε βράδυ, οι χριστιανοί πηγαίνουν στην εκκλησία και παρακολουθούν με κατάνυξη τις Ιερές Ακολουθίες.

Το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων θα ακουστούν με ύμνους και ευαγγέλια δύο περιστατικά της ζωής του Κυρίου: ‟Το πάθημα της ξερανθείσης συκής” και ‟τη μνήμη του Ιωσήφ Παγκάλου”. Περιστατικά που μιλούν αλληγορικά για το ότι ο Κύριος περιμένει από τους πιστούς να τον ‟θρέψουν” με τους καρπούς της ενάρετης ζωής τους.

Έθιμο της ημέρας είναι ο στολισμός των εκκλησιών με βάγια, ενώ μετά τη λειτουργία ο παπάς ευλογεί και δίνει στους πιστούς σταυρούς από βάγια.

Στη Θράκη, όπως και σε άλλα μέρη της πατρίδας μας, την ημέρα αυτή συνηθίζονται τα "βαγιοχτυπήματα". Οι γυναίκες χτυπούν με βάγια τις έγκυες για να "λευτερωθούν" πιο γρήγορα.
PSARI ME LAXANIKA GIA THN KYRIAKH TWN BAIWN.....YLIKA:1-2kg psaria ths areskeias sas kata protimish filetarismena h megala oloklhra opws tsipoures,lavrakia,1kgprasa psilokommena,2-3 kremmydia kommena se kyvous,500gr selino psilokommeno,6-7 karota perasmena sto xontro trifth,300gr ladi,4-5 patatoules se fetes,liges rodeles xrwmatistes piperies EKTELESH:swtaroume ta prasa kai to kremmydi sto ladi synexizoume me ta karota tis piperies kai to selino,telos prosthetoume tis patates kai alatopiperwnoume,prosextika xwris na liwsoun poly ta laxanika anakatevoume mexri na swtaristoun kala,strwnoume to psari s ena tapsaki kai to pshnoume gia 15 lepta stous 180 vathmous vgazoume apo to fourno kai to gyrizoume apo thn allh plevra to peryxinoume me ta laxanika kai ta taxtopoioyme omoiomorfa panw sto psari,pshnoume alla 15 lepta kai serviroume me psilokomeno anitho kai ntresig lemoniou.....
LAZARAKIA H LAZARINES.....YLIKA:2kg alevri gia tsourekia,600gr zaxarh,800gr magia,2koupes nero,1ksylo kanelas,1kout,tou glykou alati,3 koupes stafides,4 kout.soupas koniak,2koupes ladi,ligh skonh kanelas,5 garyfalla oloklhra,glykozh(proeretika)EKTELESH:vrazete to nero me to xylo ths kanelas kai to kratate xliaro,se mia lekanh vazete to alevri kai adeiaxete pane tou to ladi,trivete to alevri me to ladi etsi wste na aporofithei,kanete mia lakouva sth mesh liwnete th magia sto kanelonero kai adeiazete mesa sth lakouva.pernete apo gyrw alevri kai zymwnete prosthetwntas ligo nero akoma an xreiastei.skepazete ki afhnete 2 wres peripou na diplasiastei se ogo h zymh sas.pernate sto mplenter sto sigano tis stafides me thn kanela ki ena 2 garyfala kai to koniak.milos h zymh einai etoimh kovete se kommatia sto megethos enos mikrou mhlou kai plathete se stenomakra,piezete me ta xeria sas wste na plateinei h zymh kai vazete ligo apo to migma stafidas mesa s afth,kleinete prosektika kai deinete sxhma sto exwteriko xrhsimopoiwntas th fantasia sas etsi wste na moiazoun me paidakia me stavrwmena xeria,topotheteite ta lazarakia se tapsi me xarti pshsimatoa araia giati tha fouskwsoun,ki afhnete gia miamish wra peripou.aleifete proeretika me glykozh vazete matia me kommatakia garyfalou kai pshnete stous 200 vathmous gia mia wra.Y.G ta paliotera xronia oi noikokyres eftiaxnan lazarakia gia ta mikra paidia ths oikogeneias kai gia ta koritsia pou phgenan na poun to tragoudi tou lazarou,shmera to ethimo afto dysthxws teinei na ekleipsei kalo omws einai na mhn xexastei entelws.....